BALANSGEBIEDEN

In een coachingstraject brengen we de situatie in kaart en nemen we jouw balans onder de loep. We onderzoeken in onze sessies 5 hoofdgebieden, met als eerste ingang jouw energie. Als die kan stromen - je regelmatig even "vrij van denken" kunt zijn en kunt opladen - dan volgt het denk- en veranderwerk daarna een stuk gemakkelijker.

Girl Jumping

1. ENERGIE & EMOTIES

Als je je aanmeldt voor coaching zit je niet (helemaal) lekker in je vel. Dat is oke. Je bent vast gelopen en ziet een mogelijkheid om te groeien. Je voelde dat genoeg nu genoeg was. Dus goed dat je deze stap neemt! Moedig ook.


Tijdens de coachingssessies werken we met jouw energie en emoties. Ze zijn goede raadgevers over hoe het met je gaat. We stemmen het proces af op jouw uitdaging of doel, maar ook op basis van wat we kunnen identificeren als factoren die je uit balans brengen. Centraal staat hierin jouw aard: wat voelt voor jou goed in de basis? Ben je een springerig en energiek persoon, zoek je liever de rust op of misschien wel beide? 


Een disbalans op dit vlak kan een oorzaak zijn, maar ook een gevolg van wat je meemaakt. Ook dit nemen we samen onder de loep. Altijd op een tempo dat bij jou past. Stap voor stap tasten we af wat jou op dit vlak meer evenwicht kan brengen. 

2. GEDACHTEN

Hoe zou het zijn als minder blijft hangen in pieker-modus en jouw denkkracht kan aanwenden om te groeien?


In de praktijk onderzoeken we jouw denkkaders, de oorsprong hiervan en proberen we tot het inzicht te komen welke denkbeelden jou niet (meer) verder helpen. Hiervoor zetten we met name de systemische methode "Schilden van de Innerlijke Familie" in. We proberen helderheid, inzicht en overzicht te krijgen in jouw vraagstuk of doel. Elk van de vier archetypische schilden heeft een ander perspectief op de situatie(s), dat kunnen we goed gebruiken! We zullen niet alleen snel tot de kern komen, binnen no-time ontstaat ook een sterker gevoel van keuzevrijheid. 

Laten we samen aan de slag met het ontdekken van jouw brein. Ik leg je tussendoor ook af en toe iets uit over hoe het brein werkt. Want vaak is ook informatie vanuit neurowetenschap zo verhelderend... Stap voor stap verleggen we de lat naar een hoogte die je meer ontspanning kan brengen.

Male Profile_edited.jpg
Image by Zach Vessels

3. OMSTANDIGHEDEN & OMSTANDERS

Waar heb jij last van in je omgeving? Wat zijn omstandigheden die maken dat jij niet makkelijk verder komt op je pad? 

Soms kan jouw wereld even flink door elkaar geschud worden. Dan kunnen er factoren die belemmerend kunnen werken. Daardoor kun je niet meer voluit leven. Het komt in alle soorten en maten: een chronische ziekte, het verlies van een dierbare, ontslag, scheiding, een reorganisatie op het werk of een ruzie in de familie.


Iedereen maakt wel eens iets mee dat je uit je balans haalt. Dat kan ook iets positiefs zijn dat in je leven is gebeurd: het terugvinden van een dierbare, gezinsuitbreiding, een promotie op het werk, plotseling succes met bijkomende schijnwerpers. Noem het maar op. 

Ook dan is het heel menselijk dat je voelt dat je uit evenwicht bent geraakt. Soms lukt het niet om er zelf de vinger op te leggen. Coaching biedt een mooie gelegenheid om de werking hierachter samen te onthullen.

4. LICHAAM

Ken jij het gevoel van "te veel in je hoofd zitten"? Kun jij dan ontspannen? Rust ervaren? Voel je je kalm? Of wil jij niets liever dan slapen, hangen, en kom je daar juist niet meer uit?


Balans heeft onherroepelijk te maken met je voedingsbodem. Ook al zijn wij als mensen niet letterlijk geworteld in de grond, toch hebben wij een lichaam dat zich voedt dankzij en voortvloeisel is uit de natuur. Als we met respect en aandacht voor ons lichaam (inclusief wat gezond is voor jouw brein) en onze natuurlijke omgeving kunnen handelen, ervaren we automatisch meer stabiliteit.


Klinkt dat zweverig? De stappen hierin zijn juist heel praktisch. Als je gestresst bent adem je bijvoorbeeld heel hoog. Ben je ontspannen, dan zakt je ademhaling automatisch. Dit kan een goede graadmeter zijn... Als je fysiek in beweging komt, kun je niet eindeloos in gedachten blijven hangen. Ook best handig, als bijvoorbeeld je uitdaging is om minder te piekeren. 

Bij Denkvrij nemen we jouw lichamelijke 'struikelblokken' mee als terrein waarop we onderzoek kunnen verrichten. Mocht dit van grote invloed zijn, en we beiden tot inzicht komen dat je hierin ook wil groeien, dan doen we oefeningen die je hierin kunnen ondersteunen. 

Photo taken at my friend’s farm where I stayed for some days at the peak of my depression_edited.jpg
Image by Halil Ibrahim Cetinkaya

5. ACTIVITEITEN

Druk, druk druk. Wanneer mag je een keer stil staan? Of zou jij juist een wat bruisender leven willen?


Hoe verdeel jij je energie over de dag? Waarom doe je dat eigenlijk op die manier? Wat als je handvatten zou hebben en kan leren kiezen vanuit wat voor jou essentieel is?

Als je naar je balans kijkt, zijn je activiteiten, je dagelijkse handelingen, daarop van grote invloed. Deze worden deels gevoed door gedachten, maar gaan soms ook automatisch. 

Er is niet één manier om je activiteiten in te delen en hierin keuzes te maken. Er zijn zo veel technieken... Misschien heb je er al meerdere geprobeerd, die (tijdelijk) hebben gewerkt of juist helemaal niet. 

In jouw coachingstraject ontdekken we samen vanzelf wat (beter) bij jou past. Welke gedachten en drijfveren liggen er eigenlijk achter? Dat is het basisuitgangspunt. Voelt het goed om daarin verandering aan te brengen? Dan komt de praktische kant, het indelen van je activiteiten én de keuze voor momenten van rust, automatisch bovendrijven. Het nieuwe gedrag kun je onder begeleiding oefenen, zodat je je niet direct in het diepe gegooid voelt. Geleidelijk zul je merken dat er écht iets verandert! 

 

Waar jouw uitdaging ligt wordt vanzelf helder in onze sessies. Hiervoor gebruiken we concreet het "wiel van balansgebieden" als meetinstrument. Zo heb je aan het begin, tussentijds en aan het einde helder hoe jouw balans ervoor staat en waar je nog kunt groeien.

wiel van balansgebieden denkvrij coaching