HEB JIJ EEN KLACHT?

Dat is vervelend. Denkvrij neemt jouw klacht serieus. Hopelijk heb je je klacht met de coach bespreekbaar kunnen maken. Is dat (nog) niet gelukt? Dan helpt deze informatie je hopelijk snel verder.

[A] WAT IS DE EERSTE STAP?

Jij hebt een klacht. Iets in de coaching is niet goed gegaan. Je zit daar maar mee. Dat is niet fijn. 
Coaches zijn erin getraind om dit soort signalen op te pikken. Als het goed is heeft jouw coach (misschien subtiel) aangegeven dat hij/zij denkt dat er iets speelt. En misschien voelde jij je (nog) niet vrij om je gevoel of gedachten vrijuit op tafel te leggen. 
Weet dat je dit altijd toch nog mag doen. Op elk moment. De coach is er voor jou! Hoe sneller jouw ongemak of zorg uit de lucht is, des te beter kun je weer verder met jouw groeiproces.

[B] HOE MAAK JE EEN KLACHT BESPREEKBAAR?

  1. BENOEM dat je een klacht of opmerking hebt over de coaching

  2. LEG UIT wat er speelt. Je coach zal luisteren, samenvatten en bij je checken of hij/zij het goed begrepen heeft. Doet hij/zij dat absoluut niet? Ga dan naar vraag C hieronder!

  3. SCHERP AAN als jij dat nog nodig vindt. Zorg dat je coach echt goed begrijpt hoe jij de situatie ervaart. Geeft hij/zij aan dat het allemaal aan jou ligt? Wat verkeerd zeg. Ga dan naar vraag C hieronder!

  4. VRAAG REACTIE aan je coach. 

  5. VERWACHT EEN OPLOSSING van jouw coach. Hij/zij dient aan te geven wat jullie kunnen doen om deze situatie op te lossen. Ook dient hij/zij te controleren bij jou of je je hier goed bij voelt. 

  6. MAAK CONCRETE AFSPRAKEN met de coach. Wat doet hij/zij (of jullie allebei) om dit in het vervolg te voorkomen? Wat doet de coach als het weer gebeurt? Zijn de afspraken niet afdoende? Ga dan naar vraag C hieronder.

[C] DE COACH LOST HET NIET OP.
WAAR MELD IK MIJN KLACHT ONAFHANKELIJK?

Eline Kwantes is bij ICR geregistreerd als coach, met name voor de kwaliteitsgarantie. Dit betekent dat bepaalde regels en ethische richtlijnen gevolgd dienen te worden. Als je er met je coach niet uit komt, heb je altijd de vrijheid de klacht te melden bij het ICR. Dat kan via het volgende formulier.

[D] WAT ALS HET GEWOON NIET GOED VOELT?

Als je hebt geprobeerd je klacht te melden, je hebt het wellicht ook besproken, maar je gevoel blijft aangeven dat de werkrelatie met deze coach niet goed voelt... Dan heb je altijd het recht om een andere coach te zoeken of een verwijzing te vragen. Een coachingstraject werkt het beste als het klikt tussen jouzelf en de coach. Als dat niet het geval is ben je op elk moment vrij om een andere weg in te slaan. Voel je daar niet bezwaard over. Een coach is namelijk niet one-size-fits all! Je hoeft je absoluut niet zenuwachtig of bang te zijn om dit aan te geven, je coach is ook hier professioneel voor opgeleid. Daar mag je vanuit gaan. 
Ook staat het je altijd vrij om dit gevoel bespreekbaar te maken. Het zou kunnen zijn dat je dit steeds tegen komt in fasen waarin je wil groeien en leren. Als dit jouw uitdaging is, dan kan het zijn dat je hier met je coach doorheen kunt gaan bewegen. Maar alleen als het moment goed voor jou voelt. In dat geval nemen jullie een zijstap naar een 'subdoel', waar je samen in gaat onderzoeken hoe je hiermee aan de slag kunt. Soms besluit je echter dat het handig is om even pauze te nemen of later terug te komen. Ook dat is oké. Want coaching gaat over jou!