top of page
  • Writer's pictureEline Kwantes

Analyseer jouw (uit) Balans (zijn) | Balans-Model van de Innerlijke Familie

In mei 2021 ontwikkelde Eline (eigenaar Denkvrij Coaching) het Balans Model, toepasbaar met de methodiek "De Schilden van de Innerlijke Familie". Meer weten over deze methodiek? Dan verwijs ik je graag naar

Met het balans-model van de innerlijke familie, ontwikkeld door Denkvrij, kun je analyseren waar het mis gaat en welke concrete stappen je kunt nemen om het evenwicht in je leven te herstellen.
Innerlijjke familie balans-model

het artikel dat de basis uitlegt.


Het Balans-Model is een schematisch (denk)model waarmee je helder kunt krijgen hoe het met je innerlijke balans is gesteld in een bepaalde situatie of periode. Dat leidde tot op heden tot veel behulpzame inzichten en interessante eye-openers voor cliënten en mede-coaches waarmee ik hiermee heb gewerkt.


Voor wie is het Balans-Model?

Het Balans-Model is geschikt voor elke volwassene die graag analytisch bezig is en helder(der) inzicht wil krijgen in de werking van zijn/haar innerlijke systeem, in situaties of periodes waarin hij/zij zich uit balans voelt. Eigenlijk biedt het een mogelijkheid om informatie uit je onderbewuste op een concrete wijze op tafel uiteen te zetten. Dus:

  • volwassenen

  • met voorliefde voor / interesse in / neiging tot (analytisch) denkwerk

  • die graag zichzelf willen doorgronden

  • en willen veranderen

... zodat zijn/haar/hun:

- factoren die hem/haar/hen uit balans brengen inzichtelijk worden

- balans hersteld kan worden door concrete stappen te formuleren

- hij/zij/hen zich op een beter helpende wijze kan gaan gedragen of reguleren


Hoe het model werkt?

Balans coach Eline Kwantes heeft het Balans-model van de Innerlijke Familie ontwikkeld in mei 2021. Hierin komen analytisch denken en intuitie samen om tot meer inzicht te komen.
Innerlijke Familie Balans-grafiek en model

Als we met dit model gaan werken zal ik je vragen naar een specifieke situatie waarin je je uit balans voelt. Als het een periode betreft, zoeken we samen naar de grote lijnen, middels het doorspreken van voorbeelden.


Omdat de Innerlijke Familie vier familieleden (schilden) kent, vier delen van je innerlijke zelf, kun je de 4 bijbehorende poppetjes op het door mij ontwikkelde schema plaatsen. Als je het schildenmodel nog niet kent, zullen we eerst aandacht besteden aan het leren kennen van de Innerlijke Familie. Vervolgens komen we vanzelf tot een 'opstelling' met de poppetjes, die past bij jouw situatie of vraagstuk. Het schema kent twee assen: de voorgrond/achtergrond as en de kracht-/schaduwkant as. Intuïtief (en soms al overleggend) plaats je de poppetjes ergens ten opzichte van deze assen.

Bij de door jou aangegeven situatie gaan we vervolgens aanscherpen. Dus zal ik je vragen:

  • Gebruik je je man/meisje/vrouw/jongetje vanuit een kracht (kwaliteit)? Of speelt er een schaduwkant (valkuil / doorgeslagen kwaliteit)? Of een beetje van beiden? - Geen zorg: kracht & schaduw behandelen we meestal voorafgaand aan het Balans-Model in jouw traject, dus als het momenteel nog als abracadabra klinkt is dat logisch. En dat zal zeker niet zo zijn op het moment dat we met dit model gaan werken!

  • In welke mate zet jij het betreffende schild actief in op de voorgrond? Laat je de kracht of schaduw van dit schild zien naar de buitenwereld, en/of is het binnenin je zelf op de voorgrond aanwezig? Of is het schild meer passief en afwezig? Is het ver weggestopt in de achtergrond? En heeft het mogelijk evengoed veel invloed in jouw innerlijke wereld, of lijkt dat schild wel verdwenen? Allemaal mogelijk. Al pratende komen we samen tot een opstelling die bij jou past.

Als we alle poppetjes geplaatst hebben, kijken we nog of ze in een bepaalde 'zone' terecht zijn gekomen. In het midden van het model ligt de Balans-zone. Als je poppetjes daar staan, zijn we meestal al bij de laatste stap, waarin we bespreken: "hoe zou je het wél willen?" Want in een gezonde verhouding staan de poppetjes meestal niet extreem ver uit elkaar.


Andere zones in het model zijn de "mag niet-zone" de "mag weg-zone" en de "magneet- zone". Als je poppetjes daarin staan, dan ervaar je dat ongetwijfeld als uit balans zijnde. De werking achter deze zones en de verhouding van de familieleden ten opzichte van elkaar, leg ik je graag uit zodra we hiermee aan het werk gaan. Dit is het fijnst en gemakkelijkst te begrijpen aan de hand van je eigen situatie.


En dan?

We eindigen een Balans-Model sessie met de vraag: wat kun je nu concreet doen? We hebben inmiddels zicht gekregen op de situatie die jou uit balans brengt, op wat er mis gaat... We hebben de poppetjes daarna ook al neergezet hoe je het wél zou willen, of hoe jij de oplossing ziet. Daar praten en we over door; wat dit betekent in termen van de Innerlijke Familie, maar vooral wat dit concreet betekent in jouw leven. Misschien komt het erop neer dat je meer wil loslaten, steviger in jezelf wil blijven staan, je emoties wat meer ruimte mag geven, jezelf een grens op mag leggen of juist meer input mag geven en nieuwe ideeën kan bedenken. Dat kan van alles zijn, maar het antwoord vloeit vanzelf uit de sessie voort!


Interesse gekregen?


Als je de 'Schilden van de Innerlijke Familie' al kent, kun je hem boeken als losse sessie. Je kunt ook het boek van Arienne Klijn doorwerken voordat je met mij start. Ken je jouw Innerlijke Familie nog niet? Dan adviseer ik je om eerst kennis te komen maken met de Innerlijke Familie. Afhankelijk van hoe snel je het je eigen maakt en wénst door te werken, varieert dat van 1 tot maximaal 4 sessies.


Wil je nog analytischer aan de slag? De Balans-Grafiek

Als we eenmaal een keer met het Balans-Model gewerkt hebben, is het een gemakkelijke stap naar de Balans-Grafiek. Hierin gebruik je de posities van de verschillende poppetjes in het Balans-Model, om ze in te vullen op een grafiek op een tijds-schaal. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld jouw balans bekijken gedurende een gemiddelde weekdag, werkdag, weekend, week of zelfs een specifieke periode. Meestal echter, pas ik deze toe op een gemiddelde week- of werkdag, om te komen tot hele concrete inzichten en veranderingen. Deze kunnen je balans op een dag ten goede komen, zodat je bijvoorbeeld niet meer piekerend naar bed hoeft te gaan of uitgeteld op de bank belandt.


Praktische zaken

Tijd: Normaliter besteden we eerst een sessie van 1-2 uur aan het Balans-Model. Daarna kunnen we gemakkelijk(er) samen met de grafiek aan de slag. Zo'n sessie duurt meestal zo'n 2 uur en/of we breken deze op in 2 sessies. Kosten: Balans coaching op persoonlijke titel 60 euro per uur (incl btw) of zakelijk tarief 90 euro per uur (excl btw) Locatie: Deze sessies kunnen plaatsvinden in de coachruimte in Kolhorn, maar zijn ook digitaal of op een andere locatie mogelijk. Wat krijg je mee? Na de sessie neem je natuurlijk je inzichten en concrete acties mee naar huis. Ook is het, indien gewenst, mogelijk een (printout van) het model mee te nemen, zodat je hier zelf nog op terug kunt kijken of verder mee kunt experimenteren. De meeste mensen maken echter een foto van de opstellingen. De Balans-Grafiek wordt persoonlijk ingevuld, dus krijg je altijd mee naar huis. Volg je een geheel coachingstraject bij mij? Dan krijg je altijd een verzamel-map mee, waar je deze materialen in kunt bewaren.


Wil je meer weten over de Balans-Grafiek of het Balans-Model?


Recent Posts

See All

Comments


bottom of page